Ada Klik,Ada Duit,MAU?Gabung Dengan KumpulBlogger.com

lagi lagi Malaysia Tangkap 5 Nelayan Indonesia

http://2.bp.blogspot.com/_8lXoPc5SnCE/SClEQDd-xzI/AAAAAAAACB4/WORqo_ToFSk/s400/nelayan-indonesia2.jpg



Menlu RI-Malaysia baru saja merampungkan perundingan di Kinabalu. Sementara itu, lima nelayan Indonesia ditangkap di perairan Kampung Sungai Udang di Seberang Prai Selatan dengan tuduhan melanggar wilayah Malaysia.

Direktur Unit Penyelidik Distrik Badan Penindakan Maritim Malaysia Letnan Mohd Shah Rulashari Ahmad Omar menyatakan, mereka ditangkap dalam operasi pada Jumat (3/9/2010) pukul 11.20 waktu setempat.

Pemeriksaan awal telah dilakukan dan kelima nelayan tidak memiliki dokumen perjalanan valid. Demikian dilansir harian Malaysia, The Star, Selasa (7/9/2010).


http://www2.ilmci.com/wp-content/uploads/2010/08/Nelayan-Malaysia-Mengaku-Tak-Sengaja1.jpg


Para hakim di Pengadilan Jawi telah mengeluarkan surat perintah penangkapan terhadap mereka selama dua minggu sampai 17 September. "Para nelayan kooperatif dan membantu penyelidikan," kata Omar.

Sementara itu, di Johor Baru, Komandan Polisi Maritim Federal Datuk Isa Munir menyatakan, hubungan antara polisi maritim Malaysia dan Indonesia tetap kuat meskipun terjadi protes anti-Malaysia baru-baru ini.

Di Kota Kinabalu, 3 nelayan Malaysia ditahan oleh TNI AL Indonesia di perbatasan perairan Tawau seminggu lalu. Sebanyak 30 kru WNI juga ikut ditahan.

Kepala Polisi Sabah Datuk Noor Rashid Ibrahim menyatakan, pemilik kapal telah melaporkan kasus penangkapan itu pada polisi Tawau. Rashid menyatakan, pihaknya berunding dengan kolega mereka dari Indonesia untuk memecahkan masalah itu.
(nrl/mad)


sumber :http://www.detiknews.com/read/2010/09/07/084214/1436482/10/malaysia-tangkap-5-nelayan-indonesia?991101605

0 komentar:

Post a Comment

adf.ly - shorten links and earn money!

Followers

KOMENTAR TERBARU

TOP KOMENTATOR

ARTIKEL POPULAR

PageRank Personal (Blogs) - TOP.ORG The Republic of Indonesian Blogger | Garuda di Dadaku

  ©** - Unik,Aneh,Lucu,Teknologi,Komputer Admin By Cah Yoman

Template by Dicas Blogger | Topo